- Boeken
- Informatief
- Gamma
- economie en bedrijf2
- bedrijfskunde alg.
- ALGEMENE ECONOMIE VOOR HET BEDRIJF
SASSEN, HIERONIMUS VAN
ALGEMENE ECONOMIE VOOR HET BEDRIJF
51,50incl BTW
Vertrouwd sinds 1927
Persoonlijke aandacht en advies
Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE
Meer dan 150.000 artikelen online
Omschrijving ALGEMENE ECONOMIE VOOR HET BEDRIJF
Economische kennis speelt een hoofdrol bij het opzetten en voortbestaan van iedere commerciele organisatie. De methode Algemene economie voor het bedrijf geeft een compleet beeld van het samenspel tussen economie in het groot, economie in de directe
omgeving van het bedrijf en de economie in de onderneming zelf. Door de samenhang tussen de macro-, meso- en micro-economie krijgen studenten en professionals inzicht in de relevantie, impact en praktische toepasbaarheid van grotere economische vraag
stukken in commerciele organisaties. Economie wordt zo ingezet als stuurinstrument van de onderneming.
Inhoud
De methode bestaat uit negen thema''s:
Thema 1 De functie van algemene economie (micro)
Thema 2 Bedrijfskenme
rken en -omgeving (meso)
Thema 3 Consumptie (macro)
Thema 4 Conjunctuur (macro)
Thema 5 Productie, voorraad en kosten (micro)
Thema 6 Internationale handel (macro)
Thema 7 Ondernemingsfinanciering en -verm
ogen (micro)
Thema 8 Monetair beleid, inkomen en geld (macro)
Thema 9 Algemene economie voor het ondernemingsplan (meso)
In alle thema''s komen inzichten en ontwikkelingen rondom ecologische, sociale en economische duurzaa
mheid aan de orde. Op die manier vormen duurzaamheidsaspecten een geintegreerd onderdeel van de financiele en bedrijfskundige prestaties van ondernemingen. Zo worden toonaangevende voorbeelden en maatschappelijke ontwikkelingen aangegeven rondom circ
ulaire economie, inclusive business en local economy.
De student krijgt per thema steeds een maximaal beeld van de impact van grotere economische ontwikkelingen en actualiteiten op de eigen onderneming. Economie vormt zo de basis voor uiteen
lopende strategische, tactische en operationele beslissingen in het bedrijf en wordt het stuurinstrument van de onderneming.
De negen thema''s kunnen op verschillende manieren worden ingezet:
De negen thema''s kunnen integraal worden ing
ezet; studenten bestuderen dan het hele boek plus de informatie op de website, en kunnen alle opdrachten bij de complete leerstof maken.
Een selectie van thema''s kan als leereenheid gekozen worden, bijvoorbeeld de thema''s 3, 4 en 8 voor een lee
reenheid Macro-economie, of de thema''s 1 en 7 voor een leereenheid Financiering.
Thema''s kunnen afzonderlijk bestudeerd worden, bijvoorbeeld als ondersteuning bij projecten, of het opzetten van een afstudeeronderzoek of ondernemingsplan.
<
br/>Inclusief website met o.a. het online boek
Op de bijbehorende website vinden studenten per thema
een ''verwerkingsopdracht'' aan de hand van een nieuwsbericht;
een financiele opdracht in de vorm van een Excel-bestand met daarin de bel
angrijkste financiele overzichten voor iedere onderneming (balans, winst-en-verliesrekening, liquiditeitsoverzicht en in sommige gevallen het masterbudget);
een toepassingsopdracht.
Daarnaast biedt de website per thema PowerPoints en begrippe
nlijsten en het online boek. Voor docenten is extra toetsmateriaal beschikbaar.
Kenmerken
Integrale kennis van economische thema''s, dus de samenhang tussen de micro-, meso- en macro-verschijningsvormen van economische onderwerpen.
P
raktische insteek; de relatie met de (eigen) onderneming staat centraal.
Modulaire opbouw en daarmee maximale vrijheid bij het samenstellen van het lesmateriaal.
Ook geschikt voor gebruikers met een niet-economische achtergrond.
Doel
groep
De methode is geschikt voor:
hbo-studenten uit alle leerjaren binnen het domein Business Administration, zoals Commerciele economie en Bedrijfseconomie;
hbo-studenten bij opleidingen met commerciele onderdelen, zoals Bedrijfskunde,
Bestuurskunde en Overheidsmanagement, en Industrieel Product Ontwerpen;
professionals binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb).
Hieronimus van Sassen MBA is als economiedocent werkzaam bij de faculteit Business, Finance & Marketing van
De Haagse Hogeschool, onder andere bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.
omgeving van het bedrijf en de economie in de onderneming zelf. Door de samenhang tussen de macro-, meso- en micro-economie krijgen studenten en professionals inzicht in de relevantie, impact en praktische toepasbaarheid van grotere economische vraag
stukken in commerciele organisaties. Economie wordt zo ingezet als stuurinstrument van de onderneming.
Inhoud
De methode bestaat uit negen thema''s:
Thema 1 De functie van algemene economie (micro)
Thema 2 Bedrijfskenme
rken en -omgeving (meso)
Thema 3 Consumptie (macro)
Thema 4 Conjunctuur (macro)
Thema 5 Productie, voorraad en kosten (micro)
Thema 6 Internationale handel (macro)
Thema 7 Ondernemingsfinanciering en -verm
ogen (micro)
Thema 8 Monetair beleid, inkomen en geld (macro)
Thema 9 Algemene economie voor het ondernemingsplan (meso)
In alle thema''s komen inzichten en ontwikkelingen rondom ecologische, sociale en economische duurzaa
mheid aan de orde. Op die manier vormen duurzaamheidsaspecten een geintegreerd onderdeel van de financiele en bedrijfskundige prestaties van ondernemingen. Zo worden toonaangevende voorbeelden en maatschappelijke ontwikkelingen aangegeven rondom circ
ulaire economie, inclusive business en local economy.
De student krijgt per thema steeds een maximaal beeld van de impact van grotere economische ontwikkelingen en actualiteiten op de eigen onderneming. Economie vormt zo de basis voor uiteen
lopende strategische, tactische en operationele beslissingen in het bedrijf en wordt het stuurinstrument van de onderneming.
De negen thema''s kunnen op verschillende manieren worden ingezet:
De negen thema''s kunnen integraal worden ing
ezet; studenten bestuderen dan het hele boek plus de informatie op de website, en kunnen alle opdrachten bij de complete leerstof maken.
Een selectie van thema''s kan als leereenheid gekozen worden, bijvoorbeeld de thema''s 3, 4 en 8 voor een lee
reenheid Macro-economie, of de thema''s 1 en 7 voor een leereenheid Financiering.
Thema''s kunnen afzonderlijk bestudeerd worden, bijvoorbeeld als ondersteuning bij projecten, of het opzetten van een afstudeeronderzoek of ondernemingsplan.
<
br/>Inclusief website met o.a. het online boek
Op de bijbehorende website vinden studenten per thema
een ''verwerkingsopdracht'' aan de hand van een nieuwsbericht;
een financiele opdracht in de vorm van een Excel-bestand met daarin de bel
angrijkste financiele overzichten voor iedere onderneming (balans, winst-en-verliesrekening, liquiditeitsoverzicht en in sommige gevallen het masterbudget);
een toepassingsopdracht.
Daarnaast biedt de website per thema PowerPoints en begrippe
nlijsten en het online boek. Voor docenten is extra toetsmateriaal beschikbaar.
Kenmerken
Integrale kennis van economische thema''s, dus de samenhang tussen de micro-, meso- en macro-verschijningsvormen van economische onderwerpen.
P
raktische insteek; de relatie met de (eigen) onderneming staat centraal.
Modulaire opbouw en daarmee maximale vrijheid bij het samenstellen van het lesmateriaal.
Ook geschikt voor gebruikers met een niet-economische achtergrond.
Doel
groep
De methode is geschikt voor:
hbo-studenten uit alle leerjaren binnen het domein Business Administration, zoals Commerciele economie en Bedrijfseconomie;
hbo-studenten bij opleidingen met commerciele onderdelen, zoals Bedrijfskunde,
Bestuurskunde en Overheidsmanagement, en Industrieel Product Ontwerpen;
professionals binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb).
Hieronimus van Sassen MBA is als economiedocent werkzaam bij de faculteit Business, Finance & Marketing van
De Haagse Hogeschool, onder andere bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.
Leesfragment
Specificaties
- MerkBOOM
- GroepBEDRIJFSKUNDE ALG (800)
- Barcode9789024442805
- LeverstatusActief
Reviews
0.0/5.0
Gemiddelde uit 0 reviews
Meest behulpzame reviews
Nog geen reviews geschreven