- Boeken
- Informatief
- Alfa
- Antieke Geschiedenis
- geschiedenis alg.
- GESCHIEDENISDIDACTIEK
WILSCHUT, ARIE
GESCHIEDENISDIDACTIEK
Vertrouwd sinds 1927
Persoonlijke aandacht en advies
Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE
Meer dan 150.000 artikelen online
Omschrijving GESCHIEDENISDIDACTIEK
Geschiedenis mag dan misschien het mooiste vak ter wereld zijn, er les in geven is niet zo eenvoudig als het lijkt. Er is zoveel verleden, waarmee zoveel verhalen kunnen worden verteld en zoveel verschillende doelen kunnen worden nagestreefd, dat
een docent geschiedenis voortdurend knopen doorhakt: dit onderwerp wel, deze gebeurtenis niet, dit voorbeeld wel, dat dwarsverband nog even niet. Om die keuzes te maken, is kennis van zaken nodig. Niet alleen over het vakgebied zelf, maar ook over de
vraag hoe je geschiedenis voor leerlingen zinvol, leerbaar en haalbaar kunt maken.
Dit handboek is opgebouwd uit drie delen. Deel I werkt de visie uit van de auteurs op de concepten zinvol, leerbaar en haalbaar. Welke
functies kan geschiedenis vervullen? Waarom is historisch denken belangrijk voor een democratische samenleving? Hoe komen we tot basisinzichten waar leerlingen iets aan hebben? En hoe sluit dat alles aan bij de vakbeleving en cognitieve ontwikkeling
van leerlingen? Deel II gaat over de bouwmaterialen om historische kennis te verwerven en historisch denken te bevorderen: teksten, afbeeldingen, verhalen, film, ICT-toepassingen, de fysieke omgeving en erfgoed. Deel III gaat over het vormgeven van
de lessen zelf: de leerdoelen, een pakkende instap, de uitleg, activerende werkvormen, en de toetsing - formatief en summatief.
Sinds de verschijning van de vorige druk in 2013 hebben zich allerlei ontwikkelingen voorgedaan. Enerzijds zijn
dit maatschappelijke ontwikkelingen in het onderwijs, zoals de toegenomen aandacht voor burgerschapsvorming en de voortschrijding van ICT die tal van applicaties heeft opgeleverd die in de klas worden gebruikt. Anderzijds is er veel nieuw vakdidacti
sch onderzoek bijgekomen dat het inzicht in het leren en onderwijzen van geschiedenis heeft verruimd. Alle hoofdstukken zijn geactualiseerd en enkele hoofdstukken zijn grondig herzien. Er is meer aandacht voor de omgang met controversiele onderwerpen
, de rol van taal en ICT in de klas.
Arie Wilschut, Dick van Straaten en Marcel van Riessen zijn historicus en gaven zelf les in het voortgezet (secundair) onderwijs. Van Straaten en Van Riessen zijn vakdidacticus aan de lerarenopleidingen
van de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. Wilschut was lerarenopleider en lector didactiek van de maatschappijvakken aan de Hogeschool van Amsterdam.
Specificaties
- MerkONBEKEND \ MERKLOOS
- GroepGESCHIEDENIS ALG (680)
- Categorieëngeschiedenis alg.
- Barcode9789046908815
- LeverstatusActief
Reviews
0.0/5.0
Gemiddelde uit 0 reviews
Meest behulpzame reviews
Nog geen reviews geschreven