kantoorboek
0

OERS, BERT VAN

IK IS EEN MEERVOUD

30,50incl BTW
  • Vertrouwd sinds 1927

  • Persoonlijke aandacht en advies

  • Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE

  • Meer dan 150.000 artikelen online

Omschrijving IK IS EEN MEERVOUD

In ''Ik is een meervoud'' wordt met name de samenhang tussen praktijk, onderzoek en theorie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs verder uitgewerkt. Het boek richt zich zowel op de onder- als de bovenbouw van de basisschool. ''Lerend spelen'' bij kleute
rs komt dus aan de orde, maar ook hoe dit spelen zich ontwikkelt naar het onderzoekend leren in de bovenbouw.

Ontwikkelingsgericht Onderwijs is gebaseerd op Vygotskij''s Cultuurhistorische Activiteitstheorie en vanuit deze benadering richt
dit boek zich in verschillende essays op vragen zoals wat binnen dat perspectief ''autonomie'' eigenlijk is; maar ook hoe we ''spel'' binnen de cultuurhistorische visie moeten opvatten en wat ''leren'' dan eigenlijk is.

Alle essays in dit b
oek zijn gebaseerd op een kernidee van Vygotskij, namelijk dat alles wat mensen van jongs af aan leren, altijd voortvloeit uit interacties tussen een kind en meerwetende anderen. Het bijzondere daarbij is dat de invloed - de stem - van de anderen ook
daarna verscholen of expliciet hoorbaar blijft in het handelen, spreken en denken van de leerling. Dit heeft vergaande gevolgen voor het autonomie begrip, dat nu niet meer herleid moet worden tot die ene individuele stem die we aan het kind toeschri
jven, maar juist begrepen moet worden als een polyfone stem. Hierin blijkt dat ''ik'' dus ten diepste als meervoud moet worden begrepen.

Ontwikkelingsgericht Onderwijs kan zich verheugen op een toenemende belangstelling in binnen- en buiten
land. Het is daarom belangrijk om te blijven nadenken over de betekenis van deze visie op onderwijs. De vele praktijkvoorbeelden die beschikbaar zijn op scholen, in tijdschriften en boeken, dragen in belangrijke mate bij aan de verheldering van deze
visie. Maar voor een brede onderbouwing hiervan is het ook nodig empirisch onderzoek te doen en de visie theoretisch te onderbouwen.

Het boek is bij uitstek geschikt voor zowel practici (zoals leerkrachten, begeleiders, ontwikkelaars) als o
nderzoekers die beter willen begrijpen wat ze eigenlijk aan het doen zijn.


BERT VAN OERS IS EMERITUS BIJZONDER HOOGLERAAR AAN DE VRIJE UNIVERSITEIT AMSTERDAM, FACULTEIT GEDRAGS- EN BEWEGINGSWETENSCHAPPEN.

Leesfragment

Specificaties

  • Merk
    ONBEKEND \ MERKLOOS
  • Groep
    ONDERWIJS ALGEMEEN (840)
  • Barcode
    9789023258315
  • Leverstatus
    Actief

Reviews

0.0/5.0

Gemiddelde uit  0 reviews

Nog geen reviews geschreven