- Boeken
- Informatief
- Alfa
- Kunst algemeen
- Kunst algemeen
- LANDSCHAP IN VEELVOUD
PIL, LUT
LANDSCHAP IN VEELVOUD
40,00incl BTW
Vertrouwd sinds 1927
Persoonlijke aandacht en advies
Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE
Meer dan 150.000 artikelen online
Omschrijving LANDSCHAP IN VEELVOUD
In Landschap in veelvoud. Belgie en de enscenering van het pittoreske landschap in het negentiende-eeuwse album en boek wordt de pittoreske kunst opnieuw in haar volle breedte in kaart gebracht. Dat gebeurt op basis van nooit eerder gebruikt materiaa
l, verzameld in een ongemeen rijke private collectie van voornamelijk lithografische albums en geillustreerde uitgaven uit de eerste helft van de negentiende eeuw. De pittoreske landschappen en sites die daarin werden afgebeeld (en geconstrueerd), we
rden door het publiek ervaren als een wereld met een grote levendigheid. ''Pittoresk'' stond voor interessant, expressief en curieus, voor origineel, charmant en bizar, voor typisch, folkloristisch en pikant. De pittoreske werkelijkheid had cachet en
karakter, relief en couleur locale. Zij vond haar oorsprong in de fantasie, die zij op haar beurt aanwakkerde. Haar antoniemen waren niet minder duidelijk: wat niet ''pittoresk'' was, was kleur- en smaakloos, was banaal.
Het pittoreske land
schap, zo blijkt uit dit boek, kon vele gedaanten aannemen. De oevers van de Maas waren pittoresk, maar ook de oud-Vlaamse steden. De pittoreske blik richtte zich op watervallen, grotten en rotsen, op ruines van abdijen en kastelen, maar ook - meer v
erwonderlijk - op de fabrieken en andere industriele sites van het jonge Belgie. Het was een landschap dat wandelend kon worden ontdekt, in een solitaire en avontuurlijke reis, vol verrassingen. Maar evengoed kon het per trein worden verkend, op meer
comfortabele wijze, of in de intimiteit van de huiskamer, waar de onherbergzame Semois, de ruines van de abdijkerk van Villers of de vuurtoren en haven van Oostende in soms eigenhandig gemaakte albums of reisverslagen konden worden bewonderd. De lan
dschapslithografie van publicaties met titels als Collection choisie de voyages pittoresques of Promenades sur le chemin de fer vormt de kern van dit boek.
l, verzameld in een ongemeen rijke private collectie van voornamelijk lithografische albums en geillustreerde uitgaven uit de eerste helft van de negentiende eeuw. De pittoreske landschappen en sites die daarin werden afgebeeld (en geconstrueerd), we
rden door het publiek ervaren als een wereld met een grote levendigheid. ''Pittoresk'' stond voor interessant, expressief en curieus, voor origineel, charmant en bizar, voor typisch, folkloristisch en pikant. De pittoreske werkelijkheid had cachet en
karakter, relief en couleur locale. Zij vond haar oorsprong in de fantasie, die zij op haar beurt aanwakkerde. Haar antoniemen waren niet minder duidelijk: wat niet ''pittoresk'' was, was kleur- en smaakloos, was banaal.
Het pittoreske land
schap, zo blijkt uit dit boek, kon vele gedaanten aannemen. De oevers van de Maas waren pittoresk, maar ook de oud-Vlaamse steden. De pittoreske blik richtte zich op watervallen, grotten en rotsen, op ruines van abdijen en kastelen, maar ook - meer v
erwonderlijk - op de fabrieken en andere industriele sites van het jonge Belgie. Het was een landschap dat wandelend kon worden ontdekt, in een solitaire en avontuurlijke reis, vol verrassingen. Maar evengoed kon het per trein worden verkend, op meer
comfortabele wijze, of in de intimiteit van de huiskamer, waar de onherbergzame Semois, de ruines van de abdijkerk van Villers of de vuurtoren en haven van Oostende in soms eigenhandig gemaakte albums of reisverslagen konden worden bewonderd. De lan
dschapslithografie van publicaties met titels als Collection choisie de voyages pittoresques of Promenades sur le chemin de fer vormt de kern van dit boek.
Leesfragment
Specificaties
- MerkSnoeck uitgeverij
- GroepKUNST ALGEMEEN (640)
- Barcode9789461616050
- LeverstatusActief
Reviews
0.0/5.0
Gemiddelde uit 0 reviews
Meest behulpzame reviews
Nog geen reviews geschreven