- Boeken
- Informatief
- Gamma
- psychologie
- testen en onderzoek
- LEERVOORWAARDENTEST (LVT) - HANDLEIDING
SCHOLTE, E.M.
LEERVOORWAARDENTEST (LVT) - HANDLEIDING
Vertrouwd sinds 1927
Persoonlijke aandacht en advies
Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE
Meer dan 150.000 artikelen online
Omschrijving LEERVOORWAARDENTEST (LVT) - HANDLEIDING
Kinderen met leerproblemen hebben het niet gemakkelijk. Zij presteren onder hun niveau en lopen het risico achterop te raken en buiten de groep te vallen. Leerproblemen kunnen kinderen een leven lang hinderen
in hun functioneren. Hoe eerder wordt achterhaald waarom kinderen onder hun niveau presteren en waarom zij minder presteren dan andere kinderen in de klas hoe beter. Leerproblemen kunnen samenhangen met ongunstige voorwaarden waaronder kinderen werke
n. Deze leervoorwaarden kunnen in het kind schuilen (de directe leervoorwaarden) of in de omgeving liggen (de indirecte leervoorwaarden). Tot de directe leervoorwaarden behoren: concentratie, motivatie, werktempo, taakgerichtheid, planmatig werken en
volharding. Tot de indirecte voorwaarden worden gerekend: de sociale positie in de klas, de sociale gerichtheid van het kind en de relaties van het kind met de leerkracht en met klasgenoten.
De Leervoorwaardentest (LVT) is ontwikkeld om op bet
rouwbare en valide wijze te achterhalen hoe het is gesteld met bovengenoemde leervoorwaarden. Voor het kind is het belangrijk dat tijdig wordt gesignaleerd wat er aan schort, zodat een gedegen diagnostisch beeld wordt verkregen dat aanknopingspunten
biedt om gericht te kunnen werken aan het wegnemen van de belemmeringen.
De LVT kan niet alleen worden gebruikt om bij kinderen met gedragsproblemen of leer- en ontwikkelingsstoornissen, zoals dyslexie, autisme, ADHD of een verstandelijke beper
king te achterhalen welke leervoorwaarden een belemmering vormen, maar kan ook worden toegepast om bij kinderen zonder dergelijke problematiek na te gaan of bepaalde essentiele leervoorwaarden ont-breken.
- Diagnose: in de (j
eugd)zorg ter beoordeling van het schoolse functioneren van kinderen met kinderpsychiatrische (ontwikkeling)stoornissen en/of gedragsproblemen en/ of leerstoornissen, en het in kaart brengen van de precieze aard van eventuele leerproblemen bij
deze kinderen
Wat meet de LVT?
Met de Leervoorwaardentest (LVT) kan een beeld worden gevormd van de belangrijkste cognitieve en sociaal-emotionele condities die bevorderen of belemmeren dat leerlingen hun co
gnitieve vermogens op school optimaal ontwikkelen. De LVT maakt onderscheid tussen directe leervoorwaarden (cognitieve condities) en indirecte leervoorwaarden (sociaal-emotionele condities):
Directe leervoorwaarden:
- motivatie
- >taakgerichtheid
- concentratie
- werktempo
- planmatig werken
- volharding
Indirecte leervoorwaarden:
- sociale orientatie
- sociale positie in de groep
- relatie met de leerkracht
- rel
atie met medeleerlingen
evoegde professionals.
Afname en scoring
enerzijds handmatig plaatsvinden, maar u kunt de LVT ook online geautomatiseerd afnemen en scoren met behulp van Testweb.
Normgegevens
n te vergelijken met de bij de schalen behorende normen die het onderscheid tussen wel en geen problematiek weergeven. Voor de interpretatie worden in de handleiding de volgende normgegevens verstrekt:
leerkrachten
- algemeen (meisjes en j
ongens 4 t/m 18 jaar) - meisjes 4 t/m 12 jaar
- jongens 4 t/m 12 jaar
- meisjes 12 t/m 18 jaar
- jongens 12 t/m 18 jaar
ouders
- algemeen (meisjes en jongens 4 t/m 18 jaar)
- meisjes 4 t/m 12 jaari>
- jongens 4 t/m 12 jaar
- meisjes 12 t/m 18 jaar
- jongens 12 t/m 18 jaar
De uiteindelijke kwalificatie van de scores valt uiteen in:
- Zeer gunstig
- Tamelijk gunstig
- Gunstig
- Normaal-gunstig
- Normaal
- Normaal ongunstig
- Ongunstig
- Tamelijk ongunstig
- Zeer ongunstig
Leesfragment
Specificaties
- MerkBohn Stafleu van Loghum
- GroepPSYCHOLOGIE ALGEMEEN(770)
- Categorieëntesten en onderzoek
- Barcode9789031387687
- LeverstatusActief
Reviews
0.0/5.0
Gemiddelde uit 0 reviews
Meest behulpzame reviews
Nog geen reviews geschreven