- Boeken
- Informatief
- Gamma
- geneeskunde algemeen
- geneeskunde algemeen
- MENSELIJKHEID IN DE ZORG
VISSER, LEO
MENSELIJKHEID IN DE ZORG
36,00incl BTW
Vertrouwd sinds 1927
Persoonlijke aandacht en advies
Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE
Meer dan 150.000 artikelen online
Omschrijving MENSELIJKHEID IN DE ZORG
De medische zorg heeft de laatste 20 jaar veel innovatieve, vooral technische ontwikkelingen doorgemaakt. In de dagelijkse praktijk bestaat de zorg echter voor het grootste deel uit de dialoog tussen de arts en de patient, waarbij de patient verwacht dat de zorg door een `goede` dokter geleverd wordt.
Maar wat is een goed dokter? Voor een patient is het belangrijk dat de arts menselijk en competent is, adequaat handelt, goede zorg levert en de patient betrekt bij te nemen beslissingen. Artsen echter zijn opgeleid om met name acute zorgproblemen te behandelen, en tegelijkertijd moeten ze zich steeds meer richten op het begeleiden van patienten met een levenslange chronische ziekte.
Dat levert spanningen op. Gebrek aan goede communicatie, en geen zicht op elkaars drijfveren, verergert vaak het lijden van de patient. Door te investeren in communicatie kan de gezondheidszorg naar een hoger niveau worden gebracht.
Met dit boek wil Leo Visser, met theoretische kennis en jaren praktijkervaring, schetsen hoe slechte communicatie begint, maar vooral ook hoe het beter kan. Als patienten weten hoe artsen denken en werken, stellen ze betere vragen. En als de arts zich bewust is van het perspectief van de patient, leidt dat tot grotere medemenselijkheid in de zorg.
Maar wat is een goed dokter? Voor een patient is het belangrijk dat de arts menselijk en competent is, adequaat handelt, goede zorg levert en de patient betrekt bij te nemen beslissingen. Artsen echter zijn opgeleid om met name acute zorgproblemen te behandelen, en tegelijkertijd moeten ze zich steeds meer richten op het begeleiden van patienten met een levenslange chronische ziekte.
Dat levert spanningen op. Gebrek aan goede communicatie, en geen zicht op elkaars drijfveren, verergert vaak het lijden van de patient. Door te investeren in communicatie kan de gezondheidszorg naar een hoger niveau worden gebracht.
Met dit boek wil Leo Visser, met theoretische kennis en jaren praktijkervaring, schetsen hoe slechte communicatie begint, maar vooral ook hoe het beter kan. Als patienten weten hoe artsen denken en werken, stellen ze betere vragen. En als de arts zich bewust is van het perspectief van de patient, leidt dat tot grotere medemenselijkheid in de zorg.
Leesfragment
Reviews
0.0/5.0
Gemiddelde uit 0 reviews
Meest behulpzame reviews
Nog geen reviews geschreven