kantoorboek
0

WILHELM, P.

REY VISUAL DESIGN LEARNING TEST (RVDLT) - SCOREFORMULIEREN

91,95incl BTW
  • Vertrouwd sinds 1927

  • Persoonlijke aandacht en advies

  • Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE

  • Meer dan 150.000 artikelen online

Omschrijving REY VISUAL DESIGN LEARNING TEST (RVDLT) - SCOREFORMULIEREN

Doel van de test
De Rey Visual Design Learning Test (RVDLT) doet een beroep op het visuele geheugen. De testscores zijn indicatief voor de capaciteit van het kortetermijn/werkgeheugen, het leervermogen en het langetermijnge
heugen voor visuele informatie. De RVDLT wordt ingezet in de neuropsychologische diagnostiek bij kinderen met vermeende leer- of ontwikkelingsstoornissen, of voor het vaststellen van het functieniveau na schade aan het brein, bijvoorbeeld ten gevolge
van een trauma of neurologische aandoening. De RVDLT is een zogenoemde ''design memory'' test, waarbij men visuele stimuli aanbiedt die uit het hoofd nagetekend dienen te worden. De RVDLT onderscheidt zich van andere visuele geheugentests doordat hi
j beter voldoet aan specifieke criteria voor dit type tests. Zo heeft de RVDLT een herkenningsfase, zodat onderscheid gemaakt kan worden tussen reproductie en herkenning van visuele informatie en maakt de test gebruik van complexe, ambigue test stimu
li, zodat validiteitsbedreigende verbale encoderingsstrategieen zoveel mogelijk uitgesloten worden. Een bijkomend voordeel van de RVDLT is dat de opbouw van de test gelijk is aan de 15 Woordentest (Saan & Deelman, 1986), een verbale geheugentest die
veelvuldig wordt toegepast. Visuele en verbale geheugenfuncties kunnen daardoor goed met elkaar worden vergeleken.

Toepassing
. neurodiagnostiek: meet de visuele geheugenfuncties van kinderen
.
ndeling: als blijkt dat de capaciteit van het geheugen beperkingen vertoont, biedt de uitslag aanknopingspunten voor interventies op het gebied van het dagelijks leven, school en werk.

Wat meet de RVDLT?
v>De RVDLT bestaat uit een leerfase, een uitgestelde reproductiefase en een herkenningsfase. Met de eerste twee fases meet de RVDLT de capaciteit van:
. het kortetermijn/werkgeheugen voor visuele informatie.
. het leerverm
r visuele informatie.
. het langetermijngeheugen voor visuele informatie.
De herkenningsfase wordt ingezet als controlemaat wanneer het vermoeden bestaat dat factoren als faalangst of de constructieve vaardigheden van he
nd een onderschatting van de testprestaties veroorzaken.

Voor wie?
De RVDLT wordt afgenomen in het kader van de neuropsychologische diagnostiek. De test is af te nemen door (neuro)psychologen, (ortho)pedagoge
n en psychiaters met een ruime kennis van testconstructie, toepassing van tests en interpretatie van testgegevens.

Afname en scoring
De RVDLT wordt individueel afgenomen waarbij testfiguren via een computersc
herm worden aangeboden. Er wordt gescoord aan de hand van een scoringsprotocol. De afname van de RVDLT neemt maximaal (bij afname van de herkenningsfase) 60 minuten in beslag, De scoring duurt ongeveer 20 minuten.
Belangrijk: u kunt deze te
st alleen afnemen indien u over de RVDLT complete set beschikt.

Normen
De RVDLT bevat de volgende normgegevens:
. algemene jeugdbevolking kinderen van 6 t/m 12 jaar
. leerfase en
gestelde reproductiefase: normering per levensjaar
. herkenningsfase: niet-leeftijdsgerelateerde normering
. dubbelen en fouten: niet-leeftijdsgerelateerde normering

MateriaalLT- complete set
. RVDLT- scoreformulieren (set van 25)
. RVDLT- blokjes tekenpapier
. RVDLT- handleiding

Specificaties

  • Merk
    Bohn Stafleu van Loghum
  • Groep
    PSYCHOLOGIE ALGEMEEN(770)
  • Categorieën
    testen en onderzoek
  • Barcode
    9789031386925
  • Leverstatus
    Actief

Reviews

0.0/5.0

Gemiddelde uit  0 reviews

Nog geen reviews geschreven