- Boeken
- Informatief
- Gamma
- onderwijs algemeen
- onderwijskunde
- TOOLBOX PRAKTIJKONDERZOEK
SCHOENMAKERS, LOEK
TOOLBOX PRAKTIJKONDERZOEK
21,00incl BTW
Vertrouwd sinds 1927
Persoonlijke aandacht en advies
Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE
Meer dan 150.000 artikelen online
Omschrijving TOOLBOX PRAKTIJKONDERZOEK
De Toolbox Praktijkonderzoek biedt een inspiratiebron voor leerkrachten die het perspectief van kinderen willen meenemen in het verbeteren van het eigen onderwijs.
Het ligt zo voor de hand. Dagelijks geef je onderwijs aan kinderen, maar ...
denk eens na. Geef jij kinderen echt stem en invloed in jouw onderwijs? Het gaat niet om het samen beslissen hoe de nieuwe huishoek in groep 1-2 eruit gaat zien of welk spel er tijdens het schoolkamp gespeeld gaat worden. Het gaat om een stem in de d
agelijkse praktijk.
Als leerkracht speel je een cruciale rol en maak je het verschil tussen goed en slecht onderwijs. Je maakt onderwijs met je leerlingen. Dag in, dag uit. En je wilt het beste voor je leerlingen. Hoog tijd dus om het perspe
ctief van die leerlingen te bevragen om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Een leerkracht die kritisch en onderbouwd keuzes durft te maken in de talloze vraagstukken die op zijn pad komen, samen met de kinderen, is een leerkracht met lef. Zo''n lee
rkracht maakt het verschil.
Deze toolbox bevat tal van werkvormen voor het inrichten van praktijkonderzoek, waarbij kinderen echt een stem krijgen in onderwijsverbetering. Leerlingen worden learning partners, zij krijgen stem en invloed; ze
worden co-onderzoekers en daarmee change agents. De werkvormen zijn onderverdeeld in verschillende categorieen, zoals ''interviews en discussie'', ''visuele structuren en sjablonen'' en ''spel en spelletjes''. Ze zijn inzetbaar bij verschillende fase
n van praktijkonderzoek en voor verschillende leeftijden. Dit wordt altijd aangegeven, zodat je zelf een passende keuze kunt maken voor jouw onderzoek. Behalve in praktijkonderzoek, kunnen de activiteiten ook worden ingezet binnen burgerschapsonderwi
js, denk aan gebruik bij de klassenvergadering of de leerlingenraad.
Daarnaast bevat het boek een theoretisch deel waarin wordt ingegaan op de voordelen van leerlingparticipatie, wanneer dit passend en verantwoord is, en hoe dit werkt voor v
erschillende leeftijden.
Over de auteurs
Deze toolbox is samengesteld door Loek Schoenmakers, PhD, Lector Onderzoek, en tevens lid Lectoraat Leren en Innoveren van de Marnix Academie, en Jose Hillen, opleidingsdocent, afstudeerbegeleider
en specialist Jonge Kind. Beiden zijn werkzaam op Hogeschool De Kempel, alwaar samen met het afstudeerteam en de onderzoeksafdeling gezocht wordt naar onderzoeksaanpakken die aansluiten bij de veranderlijke en onvoorspelbare dynamiek van het onderwi
js. De samenwerking met het afstudeerteam heeft geleid tot deze publicatie. De vormgeving en foto''s zijn gemaakt door Frank Coenders, hogeschooldocent en fotograaf.
Het ligt zo voor de hand. Dagelijks geef je onderwijs aan kinderen, maar ...
denk eens na. Geef jij kinderen echt stem en invloed in jouw onderwijs? Het gaat niet om het samen beslissen hoe de nieuwe huishoek in groep 1-2 eruit gaat zien of welk spel er tijdens het schoolkamp gespeeld gaat worden. Het gaat om een stem in de d
agelijkse praktijk.
Als leerkracht speel je een cruciale rol en maak je het verschil tussen goed en slecht onderwijs. Je maakt onderwijs met je leerlingen. Dag in, dag uit. En je wilt het beste voor je leerlingen. Hoog tijd dus om het perspe
ctief van die leerlingen te bevragen om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Een leerkracht die kritisch en onderbouwd keuzes durft te maken in de talloze vraagstukken die op zijn pad komen, samen met de kinderen, is een leerkracht met lef. Zo''n lee
rkracht maakt het verschil.
Deze toolbox bevat tal van werkvormen voor het inrichten van praktijkonderzoek, waarbij kinderen echt een stem krijgen in onderwijsverbetering. Leerlingen worden learning partners, zij krijgen stem en invloed; ze
worden co-onderzoekers en daarmee change agents. De werkvormen zijn onderverdeeld in verschillende categorieen, zoals ''interviews en discussie'', ''visuele structuren en sjablonen'' en ''spel en spelletjes''. Ze zijn inzetbaar bij verschillende fase
n van praktijkonderzoek en voor verschillende leeftijden. Dit wordt altijd aangegeven, zodat je zelf een passende keuze kunt maken voor jouw onderzoek. Behalve in praktijkonderzoek, kunnen de activiteiten ook worden ingezet binnen burgerschapsonderwi
js, denk aan gebruik bij de klassenvergadering of de leerlingenraad.
Daarnaast bevat het boek een theoretisch deel waarin wordt ingegaan op de voordelen van leerlingparticipatie, wanneer dit passend en verantwoord is, en hoe dit werkt voor v
erschillende leeftijden.
Over de auteurs
Deze toolbox is samengesteld door Loek Schoenmakers, PhD, Lector Onderzoek, en tevens lid Lectoraat Leren en Innoveren van de Marnix Academie, en Jose Hillen, opleidingsdocent, afstudeerbegeleider
en specialist Jonge Kind. Beiden zijn werkzaam op Hogeschool De Kempel, alwaar samen met het afstudeerteam en de onderzoeksafdeling gezocht wordt naar onderzoeksaanpakken die aansluiten bij de veranderlijke en onvoorspelbare dynamiek van het onderwi
js. De samenwerking met het afstudeerteam heeft geleid tot deze publicatie. De vormgeving en foto''s zijn gemaakt door Frank Coenders, hogeschooldocent en fotograaf.
Specificaties
- MerkONBEKEND \ MERKLOOS
- GroepONDERWIJS ALGEMEEN (840)
- Barcode9789023259947
- LeverstatusActief
Reviews
0.0/5.0
Gemiddelde uit 0 reviews
Meest behulpzame reviews
Nog geen reviews geschreven