- Boeken
- Informatief
- Alfa
- Kunst algemeen
- Kunst algemeen
- VAN HARMONIE NAAR CHAOS
HEER, JAN DE
VAN HARMONIE NAAR CHAOS
47,00incl BTW
Vertrouwd sinds 1927
Persoonlijke aandacht en advies
Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE
Meer dan 150.000 artikelen online
Omschrijving VAN HARMONIE NAAR CHAOS
Le poeme electronique staat bekend als de multimediavoorstelling die op de Wereldtentoonstelling van 1958 te Brussel in het Philipspaviljoen vertoond werd. Het visuele deel was bedacht door de architect en schilder Le Corbusier. Samen met Iannis Xena
kis was hij ook de ontwerper van het Philipspaviljoen. Het muzikale deel van dit Poeme bestond uit twee gedeelten: een elektronisch stuk gecomponeerd door Xenakis dat bij het binnengaan van de voorstelling werd afgespeeld en een acht minuten durend e
lektronisch werk van Edgard Varese. De gehele voorstelling werd volledig automatisch afgedraaid.
Over deze voorstelling gaat dit boek niet. Philips had voor haar presentatie op de Wereldtentoonstelling van meet af aan een eigen idee over een spe
l van kleur-licht-geluid, dat botste met de plannen van het "stel artiesten" waarmee het in zee was gegaan. Het bedrijf liet de ontwerpers echter tot in een zeer laat stadium van de realisatie in de waan dat hun plannen uitgevoerd konden worden. Uite
indelijk gingen Le Corbusiers visuele show en Xenakis'' muzikale bijdrage daardoor te gronde: op de Wereldtentoonstelling 1958 werd een Philips-versie van Le poeme electronique vertoond.
Op basis van een nauwkeurige analyse van het oorspronkelijk
e scenario van Le Corbusier wordt in Van harmonie naar chaos een volledig nieuwe reconstructie voorgesteld van Le poeme electronique. De structuur en ontstaansgeschiedenis van het Poeme worden besproken tegen de achtergrond van de conceptuele uitgang
spunten van de drie betrokken ontwerpers. Centraal daarin staat Le Corbusiers idee over een synthese des arts, in dit geval de synthese van architectuur, beeldende kunst, film, gesproken woord en muziek. Le poeme electronique markeerde voor Varese he
t moment waarop hij aan het einde van zijn carriere nog net een aantal van zijn utopieen over ruimtelijke muziek werkelijkheid zag worden. Tegelijkertijd legde het experiment met ruimtelijke weergave voor Xenakis de basis voor aspecten van de muziek
die hij in de decennia daarna zou componeren.
Jan de Heer, architect, schreef eerder De architectonische kleur: De polychromie in de puristische architectuur van Le Corbusier.
Kees Tazelaar, componist, is auteur van On the Threshold of
Beauty: Philips and the Origins of Electronic Music in the Netherlands 1925-1965.
kis was hij ook de ontwerper van het Philipspaviljoen. Het muzikale deel van dit Poeme bestond uit twee gedeelten: een elektronisch stuk gecomponeerd door Xenakis dat bij het binnengaan van de voorstelling werd afgespeeld en een acht minuten durend e
lektronisch werk van Edgard Varese. De gehele voorstelling werd volledig automatisch afgedraaid.
Over deze voorstelling gaat dit boek niet. Philips had voor haar presentatie op de Wereldtentoonstelling van meet af aan een eigen idee over een spe
l van kleur-licht-geluid, dat botste met de plannen van het "stel artiesten" waarmee het in zee was gegaan. Het bedrijf liet de ontwerpers echter tot in een zeer laat stadium van de realisatie in de waan dat hun plannen uitgevoerd konden worden. Uite
indelijk gingen Le Corbusiers visuele show en Xenakis'' muzikale bijdrage daardoor te gronde: op de Wereldtentoonstelling 1958 werd een Philips-versie van Le poeme electronique vertoond.
Op basis van een nauwkeurige analyse van het oorspronkelijk
e scenario van Le Corbusier wordt in Van harmonie naar chaos een volledig nieuwe reconstructie voorgesteld van Le poeme electronique. De structuur en ontstaansgeschiedenis van het Poeme worden besproken tegen de achtergrond van de conceptuele uitgang
spunten van de drie betrokken ontwerpers. Centraal daarin staat Le Corbusiers idee over een synthese des arts, in dit geval de synthese van architectuur, beeldende kunst, film, gesproken woord en muziek. Le poeme electronique markeerde voor Varese he
t moment waarop hij aan het einde van zijn carriere nog net een aantal van zijn utopieen over ruimtelijke muziek werkelijkheid zag worden. Tegelijkertijd legde het experiment met ruimtelijke weergave voor Xenakis de basis voor aspecten van de muziek
die hij in de decennia daarna zou componeren.
Jan de Heer, architect, schreef eerder De architectonische kleur: De polychromie in de puristische architectuur van Le Corbusier.
Kees Tazelaar, componist, is auteur van On the Threshold of
Beauty: Philips and the Origins of Electronic Music in the Netherlands 1925-1965.
Leesfragment
Specificaties
- MerkDuizend En Een Uitgeverij
- GroepKUNST ALGEMEEN (640)
- Barcode9789071346484
- LeverstatusActief
Reviews
0.0/5.0
Gemiddelde uit 0 reviews
Meest behulpzame reviews
Nog geen reviews geschreven