- Boeken
- Informatief
- Gamma
- onderwijs algemeen
- pedagogiek
- ZELFREFLECTIE BINNEN DE KINDEROPVANG SET
POPPELEN, E. VAN
ZELFREFLECTIE BINNEN DE KINDEROPVANG SET
25,00incl BTW
Vertrouwd sinds 1927
Persoonlijke aandacht en advies
Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE
Meer dan 150.000 artikelen online
Omschrijving ZELFREFLECTIE BINNEN DE KINDEROPVANG SET
Belangrijk nieuws voor KDV, BSO en GOB!
Van regeringswege is druk gezet op de aanwezigheid van een actueel pedagogisch werkplan op de kinderopvanglocaties.
In het Convenant Kwaliteit Kinderopvang (2e helft 2004) zijn voorwaarden geformu
leerd waaraan zo?n werkplan dient te voldoen.
De plannen in dit boek zijn alle universele werkplannen waaruit tekst kan worden gebruikt voor een eigen werkplan per kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en gastouderbureau.
Zo hoeft h
et wiel dus niet steeds opnieuw te worden uitgevonden.
De bedoeling van een pedagogisch werkplan is de groepsleiding bewust te maken en houden van hun pedagogisch handelen. Het kan goed gebruikt worden als instrument voor zelfreflectie op p
edagogische kwaliteit.
In dit boek komen aan de orde:
- Pedagogisch werkplan KDV
- Pedagogisch werkplan BSO
- BSO binnen het schoolgebouw
- Pedagogisch werkplan GOB
- Workshops voor ouders/gastouders
Extra
-achtergrondinformatie wordt gegeven vanuit de visie van de bekende pedagoog Emmi Pikler, psychiater Lietje van Blaaderen en de pedagogische visie van Reggio Emilia.
Elk hoofdstuk sluit af met zelfreflectievragen die de discussie binnen de
teams in gang zetten. Het sociaal-emotionele aspect krijgt volop concrete aandacht in de plannen evenals de opvang van ?bijzondere kinderen?.
Verder is er een hoofdstuk gewijd aan voorwaarden voor een harmonieuze samenwerking tussen leidsters en
leerkrachten, wanneer buitenschoolse opvang binnen het schoolgebouw plaatsvindt.
Edith van Poppelen ontwikkelde instrumenten, spelvormen, leergangen, activiteiten etc. voor onder andere het speciaal onderwijs. Zij maakte hierbij gebruik va
n creatieve media (beelden, verhalen, spel/sport, muziek, drama, natuur, non-verbaal communiceren). Zij schrijft en illustreert kinderverhalen over ?kindermisverstanden? die de levensloop van kinderen drastisch kunnen beinvloeden. Van Poppelen heeft
meegewerkt aan de totstandkoming van een methode voor (speciaal) basisonderwijs in het kader van sociaal-emotionele ontwikkeling.
DOELGROEP
Dit boek is geschreven voor leidsters in de kinderopvang, gastouderbureaus en hun gastouders, s
tudenten van SPW 2, SPW 3 en SPW 4. Kinderdagverblijven, basisscholen, gastouders.
Voor het onderwijs geeft dit boek een direct concreet beeld van de praktijk. Het wil voor leerlingen een schakel zijn tussen de theorie van de agogische vakk
en en de praktijk van de werkvloer. Het verhoogt de ?betekenis? van wat geleerd moet worden, stimuleert zelfreflectie en sluit dus uitstekend aan bij ervaringsgericht onderwijs en ?het nieuwe leren?.
Formaat 20 x 20 cm
In combinat
ie met 'Wat ouders niet zien'.
Van regeringswege is druk gezet op de aanwezigheid van een actueel pedagogisch werkplan op de kinderopvanglocaties.
In het Convenant Kwaliteit Kinderopvang (2e helft 2004) zijn voorwaarden geformu
leerd waaraan zo?n werkplan dient te voldoen.
De plannen in dit boek zijn alle universele werkplannen waaruit tekst kan worden gebruikt voor een eigen werkplan per kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en gastouderbureau.
Zo hoeft h
et wiel dus niet steeds opnieuw te worden uitgevonden.
De bedoeling van een pedagogisch werkplan is de groepsleiding bewust te maken en houden van hun pedagogisch handelen. Het kan goed gebruikt worden als instrument voor zelfreflectie op p
edagogische kwaliteit.
In dit boek komen aan de orde:
- Pedagogisch werkplan KDV
- Pedagogisch werkplan BSO
- BSO binnen het schoolgebouw
- Pedagogisch werkplan GOB
- Workshops voor ouders/gastouders
Extra
-achtergrondinformatie wordt gegeven vanuit de visie van de bekende pedagoog Emmi Pikler, psychiater Lietje van Blaaderen en de pedagogische visie van Reggio Emilia.
Elk hoofdstuk sluit af met zelfreflectievragen die de discussie binnen de
teams in gang zetten. Het sociaal-emotionele aspect krijgt volop concrete aandacht in de plannen evenals de opvang van ?bijzondere kinderen?.
Verder is er een hoofdstuk gewijd aan voorwaarden voor een harmonieuze samenwerking tussen leidsters en
leerkrachten, wanneer buitenschoolse opvang binnen het schoolgebouw plaatsvindt.
Edith van Poppelen ontwikkelde instrumenten, spelvormen, leergangen, activiteiten etc. voor onder andere het speciaal onderwijs. Zij maakte hierbij gebruik va
n creatieve media (beelden, verhalen, spel/sport, muziek, drama, natuur, non-verbaal communiceren). Zij schrijft en illustreert kinderverhalen over ?kindermisverstanden? die de levensloop van kinderen drastisch kunnen beinvloeden. Van Poppelen heeft
meegewerkt aan de totstandkoming van een methode voor (speciaal) basisonderwijs in het kader van sociaal-emotionele ontwikkeling.
DOELGROEP
Dit boek is geschreven voor leidsters in de kinderopvang, gastouderbureaus en hun gastouders, s
tudenten van SPW 2, SPW 3 en SPW 4. Kinderdagverblijven, basisscholen, gastouders.
Voor het onderwijs geeft dit boek een direct concreet beeld van de praktijk. Het wil voor leerlingen een schakel zijn tussen de theorie van de agogische vakk
en en de praktijk van de werkvloer. Het verhoogt de ?betekenis? van wat geleerd moet worden, stimuleert zelfreflectie en sluit dus uitstekend aan bij ervaringsgericht onderwijs en ?het nieuwe leren?.
Formaat 20 x 20 cm
In combinat
ie met 'Wat ouders niet zien'.
Specificaties
- MerkONBEKEND \ MERKLOOS
- GroepONDERWIJS ALGEMEEN (840)
- Barcode9789077822272
- LeverstatusActief
Reviews
0.0/5.0
Gemiddelde uit 0 reviews
Meest behulpzame reviews
Nog geen reviews geschreven