kantoorboek
0

MONTFORT, GUUS VAN

ZORG IN PERSPECTIEF VAN DE CLIENT (DEEL 2)

19,50incl BTW
  • Vertrouwd sinds 1927

  • Persoonlijke aandacht en advies

  • Vanaf 17,50 gratis verzenden NL & BE

  • Meer dan 150.000 artikelen online

Omschrijving ZORG IN PERSPECTIEF VAN DE CLIENT (DEEL 2)

Ons zorgstelsel is voortdurend in beweging. Dit hangt samen met de veranderende rollen van de actoren in deze sector: de overheid, zorgverzekeraars, zorgaanbieders en consumenten. Ook ons medisch inzicht blijft zich ontwikkelen. Zo kunnen we steeds
meer ziekten voorkomen en genezen. Onze levensverwachting neemt spectaculair toe, evenals de kwaliteit van leven.
Het succes bijt zichzelf in de staart: de stijgende levensverwachting leidt tot een sterke toename van ouderdomsproblemen. Hierdoor
neemt de zorgvraag juist toe. Blijven ook de zorgkosten stijgen, dan komen belangrijke maatschappelijke waarden als toegankelijkheid, betaalbaarheid en solidariteit onder druk te staan.

De auteurs tonen aan dat ons huidige zorgstelsel onvol
doende is toegerust om te beantwoorden aan de trends die zij signaleren op het gebied van demografie, epidemiologie, macro-economie, wetenschap, technologie en het individu. Zo verandert de rol van de consument snel, nu mensen met behulp van nieuwe t
echnologie steeds meer zelf de regie nemen: de consument wordt deels producent van zijn eigen zorg oftewel ''prosument''.
De auteurs introduceren mevrouw Janssen uit Emmen om de menselijke maat van het zorgstelsel niet uit het oog te verliezen. H
aar casus loopt als een rode draad door het betoog om te laten zien welke gevolgen veranderingen hebben voor het individu.

De ontwikkelingen komen in drie verschillende essays aan de orde. Samen vormen zij een geheel dat beter inzicht geeft
in het zorgstelsel. In combinatie met de aanbevelingen van de auteurs, die onder meer pleiten voor een overkoepelende zorgwet, kwaliteitswetgeving en een nieuw bekostigingssysteem, zijn wij beter voorbereid op de toekomst.

In Essay II van Z
org in perspectief van de client laten de auteurs aan de hand van economische modellen zien dat marktwerking in de zorg niet bestaat. Binnen de huidige marktstructuren is concurrentie een mythe. Het huidige bekostigingssysteem zou plaats moeten maken
voor een realistisch financieringsmodel dat de praktijk volgt: globale kaders die lokaal worden ingevuld en ruimte bieden voor innovatie.

Leesfragment

Specificaties

  • Merk
    De organisatie van zorg
  • Groep
    GEZONDHEID ALGEMEEN (860)
  • Categorieën
    gezondheid algemeen
  • Barcode
    9789088509179
  • Leverstatus
    Actief

Reviews

0.0/5.0

Gemiddelde uit  0 reviews

Nog geen reviews geschreven